Traian Vuia (n. 17 august 1872; d. 3 septembrie 1950) – pionier al aviaţiei mondiale, a realizat pe data de 18 martie 1906 primul zbor autopropulsat (fără catapulte sau alte mijloace exterioare) cu un aparat mai greu decât aerul. Traian Vuia s-a născut în satul Surducu Mic, judeţul Timiş şi a urmat cursurile primare la Bujor şi Făget. Între 1884 şi 1892, urmează liceul la Lugoj, dovedind o atracţie irezistibilă pentru mecanica aplicată. Pasiunea sa pentru zmeie îl face să încerce să explice forţele care acţionează la lansarea acestora, menţinerea în aer, condiţiile de echilibru, etc. Din cauza condiţiilor materiale precare, renunţă la Politehnică (secţia Mecanică) şi urmează cursurile facultăţii de Drept de la Budapesta, practicând avocatura în diverse birouri din Banat. Cu toate dificultăţile, Vuia continuă să studieze problema zborului uman şi, după terminarea facultăţii, revine la Lugoj unde începe să construiască primul aparat de zbor. Cu speranţa că va găsi pe cineva să-i finanţeze proiectul unui original „aeroplan automobil” el soseşte la Paris în iulie 1902 unde, cu sprijinul unor personalităţi precum Victor Tatin sau Coriolan Brediceanu, începe construcţia aparatului, perfecţionând până în minime detalii planurile originale la care lucrase cu un an înainte, la Lugoj.
În ciuda tuturor obstacolelor, Vuia nu renunţă la proiect şi se înscrie pentru un brevet cu invenţia „aeroplan automobil” acordat pe 17 august 1903 şi publicat pe 16 octombrie 1903. În toamna lui 1904 începe să construiască şi un motor, tot invenţie personală. În 1904 obţine un brevet pentru această invenţie în Marea Britanie. Întreaga parte mecanică e terminată în februarie 1905. Aparatul este gata în decembrie, după ce i se montează motorul, şi este numit Vuia I, poreclit Liliacul, din cauza formei sale. Pe 18 martie 1906 la Montesson, lângă Paris, aparatul Vuia I a zburat pentru prima dată. După o acceleraţie pe o distanţă de 50 de metri, aparatul s-a ridicat la o înălţime de aproape un metru, pe o distanţă de 12 m, după care elicele s- au oprit şi avionul a aterizat.
Multe ziare din Franţa, Statele Unite şi Marea Britanie au scris despre primul om care a zburat cu un aparat mai greu decât aerul, echipat cu sisteme proprii de decolare, propulsie şi aterizare. De atunci a fost scos în evidenţă şi promovat faptul că Vuia a reuşit cu aparatul său să decoleze de pe o suprafaţă plată, folosind numai mijloace proprii, „la bord” fără „ajutor extern”(pantă, cale ferată, catapultă, etc.).
A fost ales membru de onoare al Academiei Române, pe 27 mai 1946. Cu sprijinul UNESCO, anul 2006 a fost declarat Anul Internaţional Traian Vuia, la 100 de ani de la primul zbor al inventatorului român, pionier al aviaţiei mondiale.